Tramwaje Warszawskie otrzymały aż 7 ofert na projektowanie przedłużenia Tramwaju do Dw. Zachodniego - od Warszawy Zachodniej do Kasprzaka. W ramach zadania ma powstać 1,4 -kilometrowy odcinek torów, w większości ulokowany pod ziemią. Kiedy Tramwaje będą budować nową trasę?
Planowana trasa tramwajowa połączy budowany obecnie podziemny przystanek na Dw. Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzą w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, następnie w nowym tunelu, w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Długość nowej trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 0,9 km.
Wczoraj (17 października) minął termin składania ofert. W postępowaniu wystartowało siedem podmiotów, z czego pięć zmieściło się w budżecie Tramwajów Warszawskich, określonym na kwotę 20,312 mln zł brutto (w tym 18,281 mln zł na zamówienie podstawowe). Najtańszą ofertę złożyła firma Databout – na kwotę 14,396 mln zł brutto. Teraz komisja przetargowa zajmie się oceną formalną złożonych dokumentów. Przy wyborze oferty pod uwagę brane będą cena oraz doświadczenie projektanta.
Nowe przystanki
W pierwszym kroku wyłoniony w postępowaniu projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego).
W sumie przewidziano trzy zupełnie nowe zespoły przystankowe:
- podziemny, w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia, który będzie połączony z przejściem podziemnym stacji za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Za tym przystankiem zaplanowano rozjazdy, dzięki czemu w ruchu liniowym na Dw. Zachodnim będą mogły kończyć tramwaje – jadące zarówno od strony Ochoty, jak i Woli. Będzie także przestrzeń na odstawienie tramwaju.
- podziemny, w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka, który będzie połączony ze stacją Warszawa Zachodnia oraz poziomem terenu za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Przystanek ten będzie obsługiwać zarówno tramwaje jadące od strony Woli i kończące przy peronie 9, jak i jadące tranzytem między Wolą i Ochotą (i odwrotnie).
- w rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny bądź podziemny (w zależności od wariantu).
Przewidziano także rozbudowę istniejącego zespołu przystanków – przy ul. Kasprzaka. Kształt węzła przystankowego określi projektant.
Dwa zadania
Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi – wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych – zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy.
Prowadzone przez nas postępowanie dotyczy tylko prac projektowych i przygotowawczych, wraz z pozyskaniem uzgodnień i decyzji administracyjnych. W ramach podstawowego zamówienia projektant przygotuje wspomniany wcześniej projekt wstępny, a następnie – po wyborze optymalnego wariantu – projekt budowlany, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową. Ostatnia faza obejmuje również pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych.
Zadaniem wykonawcy będzie także pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W ramach tego etapu zostanie wykonana inwentaryzacja zieleni – wykonawca jest zobowiązany do zaprojektowania infrastruktury w taki sposób, by jej wpływ na zieleń był jak najmniejszy.
W ramach zamówienia opcjonalnego, wyłoniony wykonawca będzie musiał zaoferować wsparcie techniczne na etapie postępowania przetargowego na realizację robót oraz nadzór autorski nad realizacją prac.
Terminy
Kompletna dokumentacja ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa jest wstępnie planowana po roku 2030 – dokładny harmonogram jest uzależniony m.in. od dostępności środków finansowych.
Planowana trasa jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli realizowanego etapami połączenia obwodowego, które docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to znacząco usprawni i skróci podróże między dzielnicami – bez konieczności podróżowania przez centrum. Planowana trasa znacząco także ułatwi dojazd do Dw. Zachodniego, który staje się ważnym węzłem przesiadkowym. W II połowie 2026 r. będzie już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, od strony Ochoty. Obecnie
trwa jego budowa – wraz z nową trasą tramwajową w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi.